Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • 25 évesek vagyunk
    • Sapientia Nap 2024/2: A bölcsesség házat épít
  • A
  • A bor „ízei” a teológiában, filozófiában, életünkben
    • Sapientia Nap 2024/1
  • Gyermekvédelem
    • "Memorare" kezdeményezés a kiskorúak védelmében
    • "Merjük észrevenni a bántalmazást"
    • Közös képzés indult a Pápai Gergely Egyetemmel
    • Van remény a kiskorúak elleni bántamazások megelőzésére
  • Hit, tudás, egyházi autoritás
  • Szentév 2025
    • A 2025-ös jubileumi év útra kelésre, zarándoklatra hív: tájékozódj a Szentév honlapján!
    • Szent Kapu
  • Szinódus
    • Konferencia a szinódusról - két magyar bíboros fővédnökségével
    • Szinódus 2023-2024
    • Miért fontos?
    • Zsinati alapok
    • Kontinentális találkozó
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • XIV, Leó pápa hangja
    • Isten számolatlanul veti a magot, „tékozlóan” szeret bennünket (25/05/21)
    • Legyetek az egység építői! (25/05/24)
    • Létünk eredeténél Isten szeretetterve van (25/05/20)
    • "A feltámadt Krisztus békéje fegyvertelen" (25/05/08)
    • 25/05/09 "kicsivé válni, hogy őt megismerjék"
    • 25/05/10 "a csend finom hangján"
    • "Soha többé háborút!" (25/05/11)
    • Ítélkezés nélkül hallgatni (25/05/11)
    • Fegyverezzük le a szavakat, fegyverezzük le a földet! (25/05/12)
    • Ki énekelhetné nálatok hangosabban a remény szavait? (25/05/14)
    • 25/06/15 A sport a béke építésének egyik útja
    • Tanítva, nevelve evangelizáljatok! (25/05/15)
    • Hagyjuk magunk mögött a viszályokat, és új útra induljunk! (25/05/16)
    • Kritikai érzékre neveljünk, és fejlesszük az Egyház társadalmi tanítását! (25/05/17)
    • Ferenc pápa kísér bennünket a mennyből (25/05/18)
    • Testvérként jövök hozzátok, aki hitetek és örömötök szolgája akar lenni (25/05/18)
    • Folytatom Ferenc pápának a szinodalitás előmozdítására irányuló munkáját (25/05/19)
    • 25/05/24 "Legyetek az egység építői!"
    • Merjünk hangot adni .... vágyunknak. (25/06/18)
  • Megkülönböztetés
    • ANTIQUA ET NOVA (jegyzék a MI-ról)
    • Gondolatok a megkülönböztetésről és a spiritualitás elvesztéről
    • Eszköz és feladat
    • A megkülönböztetés története
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Az imádság helye (video)
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia Nap 2022/2
    • Liturgia online
  • Közösség és szervezet
    • A szupervizióról
    • Hangoló
    • Sapientia Nap 2023/1
    • Szupervizor képzés
  • Teremtésvédelem
    • Laudato Si' szemlélődő virrasztás: január 25.
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • A. Sosa jezsuita genelális a Golobális Nevelési Paktumról
    • Handout iskoláknak
    • A nevelő falu szövetségre hív
    • "Egy gyermek neveléséhez egy egész falura van szükség"
    • Útmutató (Vademecum)
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Újdonságok
  • Rólunk
  • Szabadegyetem
  • Vigilia a Duna-partin
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Napló
  • Kapcsolat

Keresés a honlapon

XIV, Leó pápa hangja

  • Isten számolatlanul veti a magot, „tékozlóan” szeret bennünket (25/05/21)
  • Legyetek az egység építői! (25/05/24)
  • Létünk eredeténél Isten szeretetterve van (25/05/20)
  • "A feltámadt Krisztus békéje fegyvertelen" (25/05/08)
  • 25/05/09 "kicsivé válni, hogy őt megismerjék"
  • 25/05/10 "a csend finom hangján"
  • "Soha többé háborút!" (25/05/11)
  • Ítélkezés nélkül hallgatni (25/05/11)
  • Fegyverezzük le a szavakat, fegyverezzük le a földet! (25/05/12)
  • Ki énekelhetné nálatok hangosabban a remény szavait? (25/05/14)
  • 25/06/15 A sport a béke építésének egyik útja
  • Tanítva, nevelve evangelizáljatok! (25/05/15)
  • Hagyjuk magunk mögött a viszályokat, és új útra induljunk! (25/05/16)
  • Kritikai érzékre neveljünk, és fejlesszük az Egyház társadalmi tanítását! (25/05/17)
  • Ferenc pápa kísér bennünket a mennyből (25/05/18)
  • Testvérként jövök hozzátok, aki hitetek és örömötök szolgája akar lenni (25/05/18)
  • Folytatom Ferenc pápának a szinodalitás előmozdítására irányuló munkáját (25/05/19)
  • 25/05/24 "Legyetek az egység építői!"
  • Merjünk hangot adni .... vágyunknak. (25/06/18)
  • Beszéd a Centesimus Annus Pro Pontifice Alapítvány tagjaihoz

Beszéd a Centesimus Annus Pro Pontifice Alapítvány tagjaihoz

Good morning everyone! [Jó napot kívánok mindenkinek!] Jó napot kívánok!

Kedves fivéreim és nővéreim, Isten hozott benneteket!

Köszönetet mondok a Centesimus Annus Pro Pontifice Alapítvány elnökének és tagjainak, s üdvözöllek mindnyájatokat, akik részt vesztek az évente megrendezett nemzetközi konferencián és közgyűlésen.

Idei konferenciátok témája – A polarizáció leküzdése és a globális kormányzás helyreállítása: az etikai alapok – azt érinti, ami az Egyház társadalmi tanítása jelentésének és szerepének a lényege, hogy tudniillik a béke és a párbeszéd eszköze legyen, s így az egyetemes testvériséget szolgáló hidakat építsen. Különösen ebben a húsvéti időszakban mi elismerjük, hogy a feltámadt Úr megelőz bennünket ott is, ahol az igazságtalanság és a halál látszólag győzött. Segítsük egymást, ahogyan megválasztásom estéjén sürgetve kértem, hogy „hidakat építsünk, párbeszéddel, találkozással, mindannyian egyesülve, hogy mindig békében élő egyetlen nép lehessünk”! Ezt nem lehet rögtönözni: ez a kegyelem és a szabadság dinamikus és folyamatos összefonódása, amelyet most is erősítünk azzal, hogy találkozunk.

Már XIII. Leó pápa – aki korszakos és gyökeres változásokat hozó történelmi korban élt – azzal kívánta elősegíteni a békét, hogy szorgalmazta a társadalmi párbeszédet a tőke és a munka, a technológiák és az emberi intelligencia, a különféle politikai kultúrák és a nemzetek között. Ferenc pápa a „polikrízis” kifejezést használta, hogy utaljon annak a történelmi helyzetnek a drámai jellegére, amelyben élünk: most ugyanis háborúk, éghajlatváltozás, növekvő egyenlőtlenségek, kényszerű és ellenzett migrációk, megbélyegzett szegénység, forradalmi technológiai innovációk, a munka és a jogok bizonytalansága vannak együtt jelen (Üzenet a Pápai Életvédő Akadémia közgyűlésének résztvevőihez, 2025. március 3.). Ilyen fontos kérdésekben az Egyház társadalmi tanítása arra hivatott, hogy olyan értelmezési lehetőségeket nyújtson, amelyek párbeszédet hoznak létre a tudomány és a lelkiismeret között, s így alapvetően hozzájáruljon a megismeréshez, a reményhez és a békéhez.

A társadalmi tanítás ugyanis annak felismerésére nevel bennünket, hogy a problémáknál és a rájuk adott válaszoknál fontosabb az, ahogyan kezeljük őket: értékelési kritériumokkal, etikai elvekkel és Isten kegyelme iránti nyitottsággal.

Nektek lehetőségetek van annak megmutatására, hogy az Egyház társadalmi tanítása a maga antropológiai szemléletével a társadalmi kérdések valódi megközelítését kívánja elősegíteni: nem az igazság birtoklásának zászlaját akarja lobogtatni, sem a problémák vizsgálatában, sem azok megoldásában. Az ilyen kérdéseknél sokkal fontosabb az, hogy meg tudjuk közelíteni őket, mint hogy elhamarkodott választ adjunk arra, miért történt valami, vagy hogyan lehet azt leküzdeni. A cél az, hogy megtanuljunk szembenézni a problémákkal, melyek mindig mások, mert minden generáció új – új kihívásokkal, új álmokkal, új kérdésekkel.

Van itt egy alapvető szempontunk a „találkozás kultúrájának” a párbeszéd és a társadalmi barátság révén történő építésére. Sok kortársunk érzékenysége számára a „párbeszéd” és a „tanítás” vagy „tan” szó ellentétes, összeférhetetlen egymással. Amikor a „tan” szót halljuk, talán a klasszikus meghatározás jut eszünkbe: egy valláshoz tartozó eszmerendszer. S ezzel a meghatározással kevéssé érezzük magunkat szabadnak arra, hogy átgondoljuk, megkérdőjelezzük a dolgokat vagy új választási, megoldási lehetőségeket keressünk.

Sürgető feladatként jelentkezik tehát annak megmutatása az Egyház társadalmi tanításán keresztül, hogy a „tanítás” vagy a „tan” kifejezésnek van egy másik, ígéretes jelentése is, mely nélkül a párbeszéd is kiüresedik. A „tanítás” vagy „tan” szinonimája lehet a „tudomány”, a „tudományág” vagy a „tudás”. Így értelmezve minden tanítás, minden tan a kutatás eredményének, vagyis hipotézisek, nézetek, előrelépések és kudarcok eredményének ismerhető fel, amelyeken keresztül megbízható, rendezett és rendszerezett ismereteket igyekszik közvetíteni egy adott kérdésről. Ily módon a tanítás nem a véleménnyel egyenértékű, hanem az igazság felé tartó közös, kórusszerű, sőt multidiszciplináris úttal.

Az indoktrináció erkölcstelen, mert gátolja a kritikus ítéletalkotást, támadja saját lelkiismeretünk követésének – még ha az téves is – szent szabadságát, és elzárkózik az újbóli átgondolások elől, mert elutasítja a mozgást, a változást vagy az eszmék fejlődését, melyet az új problémákkal való találkozás vált ki. Ezzel szemben a tanításnak mint komoly, higgadt és szigorú reflexiónak az a célja, hogy megtanítson bennünket mindenekelőtt arra, hogy meg tudjuk közelíteni a helyzeteket, és ezt megelőzően az embereket. Ezenkívül segít bennünket a körültekintő ítéletalkotásban. A komolyságot, a módszeres pontosságot és a nyugodt derűt kell megtanulnunk minden tanításból, így a társadalmi tanításból is.

A most zajló digitális forradalom összefüggésében újra fel kell fedeznünk, kifejezetté kell tennünk és ápolnunk kell a kritikai érzékre való nevelési megbízatást, ellenállva az ezzel ellentétes kísértéseknek, melyek az egyház valóságában is jelen lehetnek. Kevés a párbeszéd körülöttünk, a kiabált szavak, nem ritkán az álhírek és néhány nagyhatalmú ember irracionális elképzelései vannak túlsúlyban. Alapvető fontosságú tehát a mélyebb megismerés és vizsgálódás, ugyanígy a szegényekkel való találkozás, a szegények meghallgatása, akik az Egyház és az emberiség kincsei, olyan nézőpontok hordozói, amelyeket félresöpörnek, de amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy Isten szemével lássuk a világot. Azokat, akik a hatalmi központoktól távol születnek és nőnek fel, nem egyszerűen oktatni kell az Egyház társadalmi tanítására, hanem annak folytatóiként és megvalósítóiként kell elismerni: a szociális munka tanúi, a népi mozgalmak és a különféle katolikus munkásszervezetek azoknak az egzisztenciális perifériáknak a kifejeződései, ahol a remény kitartóan megmarad s újból és újból erőre kap. Kérlek benneteket, adjátok meg a szót a szegényeknek.

Kedves barátaim, ahogy a II. Vatikáni Zsinat mondja, „az Egyháznak mindig kötelessége vizsgálni és az evangélium fényénél értelmezni az idők jeleit, azért, hogy minden nemzedéknek megfelelő módon tudjunk választ adni az emberek örök kérdéseire a jelen és az eljövendő élet értelméről és e kettő összefüggéseiről” (Gaudium et spes lelkipásztori konstitúció, 4).

Ezért arra kérlek benneteket, hogy tevékenyen és kreatívan vegyetek részt ebben a mérlegelő munkában, s így segítsétek fejleszteni az Egyház társadalmi tanítását Isten népével együtt, ebben a nagy társadalmi átalakulásokkal járó történelmi időszakban, mindenkit meghallgatva és mindenkivel párbeszédet folytatva. Ma széleskörű igény van az igazságosságra, az apaságra és anyaságra, mély vágy él az emberekben a spiritualitás iránt, különösen a fiatalok és a kirekesztettek részéről, akik nem mindig találnak hatékony csatornákat arra, hogy megszólaljanak. Az Egyház társadalmi tanítására egyre nagyobb igény mutatkozik, melyre válaszolnunk kell.

Köszönöm elkötelezett munkátokat, a szolgálatomért mondott imáitokat, és szívből adom áldásomat mindnyájatokra, családjaitokra és a munkátokra. Köszönöm!

(Fordította: Tőzsér Endre)

Forrás: https://www.magyarkurir.hu/xiv-leo/xiv-leo-papa-kritikai-erzekre-neveljunk-es-fejlesszuk-az-egyhaz-tarsadalmi-tanitasat

Morzsa

  1. Duna-parti Iskola
  2. XIV, Leó Pápa Hangja
  3. Kritikai Érzékre Neveljünk, És Fejlesszük Az Egyház Társadalmi Tanítását! (25/05/17)

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 486 4421
e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Főiskolánkról
  • Események
  • Könyvtári esték

Lábléc

  • Képzéseink
  • Kiadványaink
  • Katalógusok
  • Adatbázisok
© 2020-2025 Sapientia