Az oktatás nyit a spiritualitás felé
NEHÉZSÉGEK VAGY AKADÁLYOK
Fel kell ismernünk, hogy mindannyian emberek vagyunk, nemzetiségtől, kultúrától vagy vallástól függetlenül, akiket testvérekként egyesít ugyanaz a közös otthon, a Föld, ahogy Ferenc pápa emlékeztetett bennünket. Valóban fordulóponthoz érkeztünk. Ebben az értelemben arra vagyunk hivatottak, hogy közösen építsünk egy új kapcsolati hálót, amely saját kultúránk és egyidejűleg más kultúrák tiszteletén és megbecsülésén alapul. Ez egy olyan nevelési paktumra való felhívás, amelyben felkínáljuk az új generációknak a párbeszédre, a tiszteletteljes találkozásra, a megkülönböztetés képességére és az egymás közötti együttműködésre való nevelést. Ez hosszú út lesz, de sürgősen el kell kezdeni, és az oktatási intézményeknek kulcsszerepet kell játszaniuk ennek elérésében.
AZ OKTATÁS JAVÍTÁSA
Az oktatásnak is alkalmazkodnia kell az új időkhöz, sőt, ha úgy tetszik, újra ki kell találnia magát, hogy jelentősen hozzájárulhasson egy jobb jövőhöz, amely valóban egyetemes szolidaritást, a találkozás és a tisztelet kultúráját teremti meg. Egy olyan oktatáshoz, amely nyit a bensőségesség, a spiritualitás és az Istennel való találkozás felé. Ebben az értelemben újra kell definiálni az integrális oktatást a globális állampolgárságra való nevelés, a környezetvédelem és a világunk legkiszolgáltatottabbjaival való törődés szempontjából. Az oktatásnak segítenie kell a tanárokat, a családokat és a gyermekek és fiatalok új generációit abban, hogy kialakítsák a világ legkiszolgáltatottabbjaihoz való tartozás érzését.
INTEGRÁLIS NEVELÉS
Az integrális és minőségi oktatásnak ma olyannak kell lennie, amely túlmutat az akadémiai oktatáson, és amely segít a diákoknak, a pedagógusoknak és a családoknak abban, hogy egyetlen nagy család részeként tekintsenek magukra, ahol mindannyian felelősek vagyunk, és mindannyiunknak hozzá kell járulnunk a helyi, nemzeti és globális közjóhoz. Ez olyan oktatást feltételez, amely számos lehetőséget kínál a másokkal való találkozásra, nemcsak intellektuálisan, hanem ténylegesen, a szolgálat, a spiritualitás, a párbeszéd és annak felismerése révén, ami összeköt bennünket. A legtávolabbiak iránti felelősség megértésének útja a szomszédainkkal kezdődik, és különösen azokkal, akik a közösségeink peremén vannak és kirekesztést szenvednek. Csak így válhatunk mindannyian emberibbé és kísérhetjük el az új generációkat egy reményteljes jövő építésében.
FÉNYEK ÉS JELEK
Egy valódi globális oktatási szövetséghez nagylelkűségre van szükség minden szereplőtől: kormányoktól, civil társadalomtól, egyházaktól, civil szervezetektől és természetesen a családoktól, mint az oktatás első számú felelőseiktől. Olyan új gondolkodásmódot igényel, amely a szolgálatot, az egyetemes közjót, a közös otthonról való gondoskodást és az együttműködést hangsúlyozza. Ez megköveteli, hogy mi, pedagógusok is hajlandóak legyünk változni, másképp csinálni a dolgokat, bizonyos dolgokat elfelejteni és másokat megtanulni. A Ferenc pápa által annyira hangsúlyozott megkülönböztetés segíthet eldönteni, hogy mit engedjünk el, mit tartsunk meg és mit tanuljunk meg.
A Luces para el camino. Pacto Educativo Global. Hacia una educación de, con y para todos. Hacia una sociedad más fraterna, solidaria y sostenible (Juan Antonio Ojeda Ortiz, Manuel Jesús Ceballos García és Beatriz Ramírez Ramos, 2020) című dokumentumból 211-212.