Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • 25 évesek vagyunk
    • Sapientia Nap 2024/2: A bölcsesség házat épít
  • A
  • A bor „ízei” a teológiában, filozófiában, életünkben
    • Sapientia Nap 2024/1
  • Gyermekvédelem
    • "Merjük észrevenni a bántalmazást"
    • Közös képzés indult a Pápai Gergely Egyetemmel
    • Van remény a kiskorúak elleni bántamazások megelőzésére
  • Hit, tudás, egyházi autoritás
  • Szentév 2025
    • A 2025-ös jubileumi év útra kelésre, zarándoklatra hív: tájékozódj a Szentév honlapján!
    • Szent Kapu
  • Szinódus
    • Konferencia a szinódusról - két magyar bíboros fővédnökségével
    • Szinódus 2023-2024
    • Miért fontos?
    • Zsinati alapok
    • Kontinentális találkozó
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • Megkülönböztetés
    • Gondolatok a megkülönböztetésről és a spiritualitás elvesztéről
    • Eszköz és feladat
    • A megkülönböztetés története
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Az imádság helye (video)
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia Nap 2022/2
    • Liturgia online
  • Közösség és szervezet
    • A szupervizióról
    • Hangoló
    • Sapientia Nap 2023/1
    • Szupervizor képzés
  • Teremtésvédelem
    • Laudato Si' szemlélődő virrasztás: január 25.
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • A. Sosa jezsuita genelális a Golobális Nevelési Paktumról
    • Handout iskoláknak
    • A nevelő falu szövetségre hív
    • "Egy gyermek neveléséhez egy egész falura van szükség"
    • Útmutató (Vademecum)
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Újdonságok
  • Rólunk
  • Szabadegyetem
  • Vigilia a Duna-partin
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Napló
  • Kapcsolat

Keresés a honlapon

Liturgia

  • Az imádság helye (video)
  • Vágy a találkozásra
  • Sapientia Nap 2022/2
  • Liturgia online

Liturgia a digitális korban

A digitális eszközök, a közösségi média már a világjárványt megelőzően is jelen voltak az egyház életében, szerepük a pandémia hatására azonban jelentősen kiszélesedett, megerősödött.

Bartók Tibor SJ tanulmányában az egyház, és elsősorban a liturgia digitalizációjával kapcsolatos főbb kérdéseket vizsgálja a rendelkezésére álló külföldi szakirodalom alapján.

Míg korábban jól elkülönültek a digitális és valós, vagyis az online és offline dimenziók az egyes ember számára, mára ez a különbségtétel egyre inkább meghaladottá, a digitális bennszülöttek számára pedig szinte értelmezhetetlenné válik.

A szerző idézi Christopher Helland kanadai vallásszociológust, aki szerint abban az új világban, amit az online dimenzió ural, csak az úgynevezett “online religion” lesz életképes, míg az a fajta vallásosság, mely a digitális lehetőségekre csak mint alternatív pasztorális eszközökre tekint, el fog tűnni. E jóslat mögött a szociológusnak a korlátlan technikai fejlődésbe vetett bizalma mellett megjelenik egy újfajta emberkép is: a “digitális eszközeivel egybeforrt és képességeiben önmagát megsokszorozó úgynevezett cyborg” eszménye.

Erről és a világjárvány alatt az online térben megjelent liturgiáról is nagyon sokféle véleménnyel találkozhatunk az egyes szakembereknél.

A szentmisék, zsolozsmák és egyéb liturgikus alkalmak közvetítése számos kérdést vet fel.

Ilyen például, hogy vajon mennyire jó, ha a közösségi platformokon a szentmise csupán egy bejegyzés vagy ablak a profán hírek, képek, videók tengerében? Vajon nem lesz-e az összegyűlt videókból egy nagy szakrális vásártér, ahol fogyasztóként keresgélnek, válogatnak, minősítenek a “felhasználók”?

Bár, jegyzi meg a szerző, az internetes rajongók/követők az offline világban is megtalálhatók az egyházi, plébániai közegben.

A liturgikus szakemberek egyetértenek abban, hogy arra, hogy valódi spirituális módon kapcsolódjunk a szentmiséhez, csak élő miseközvetítés esetén van esély.

A pandémia idején a közvetítésekhez szükséges eszközök vagy a szaktudás hiánya egy idő után azt eredményezte, hogy a helyi közösségek szerényebb helyszínei helyett egyre inkább a püspöki székhelyekről vagy Rómából nézték a hívek a szertartásokat, s ezzel háttérbe szorult a szentmise helyi, közösségi, lakoma jellege. Felmerült az Eucharisztia áldozatának ünneplésében való részvétel számos kérdése, akadálya is.

A szerző a hagyományos formák elsőbbségét hirdetők mellett ismerteti olyan progresszív liturgiakutatók véleményét is, akik az internetes közösségeket “az alakot-testet öltő egyház – és következésképp a liturgia – valós helyeiként” jelölték meg, és a liturgia olyan lényegi dimenzióit mint a tér, idő, jelenlét, alárendelték a kapcsolódás fogalmának.

Az egyik alapvető kérdés, hogy mennyiben reprodukálható a liturgia testi-fizikai jelenléthez kötött valósága a virtuális térben? Bár egy 2002-es szentszéki dokumentum egyértelműen kimondja, hogy “nincsenek internetes szentségek”, de vajon végleges nemet jelent-e ez a homo digitalis korában? Vajon kiterjeszthető-e a fizikailag körülhatárolt liturgikus tér a kibertérbe?

Vannak kutatók, akik nem csak ezt tartják lehetségesnek, hanem a szakrális és digitális világot sok szempontból hasonlónak látják. Mindenütt jelen lévő és minden időt átfogó sajátosságaik által könnyen léphetnek interakcióba – mondják. Velük szemben állnak azok, akik szerint, ha létre is jön ilyen interakció, az ontológiai veszteséggel jár: a virtuális részvétel nem elég személyes, nem rendelkezik elegendő “ontológiai-jelenléti sűrűséggel”. A liturgikus idő kérdésével kapcsolatban a szerző idézi Gonzalo Guzmán chilei professzort, aki a liturgikus ünneplés egyidejűségét hangsúlyozva kizárja az aszinkronikus szentségi események lehetőségét, és Paolo Tomatis-t, aki egyenesen azt javasolja, hogy a liturgikus eseményeket az online közvetítésüket követően töröljék az internetről.

Sokfélék a vélemények a szentségek anyagi dimenziójának jelentőségével kapcsolatban is. Egyfelől jelen vannak azok a tendenciák, melyek egyre inkább relativizálják a véges dolgokban az isteni működés alapját, a fizikai-anyagi jelenlétet, ezekkel szemben azonban Bernd Irlenborn a kinyilatkoztatás logikája folyományának tekinti a test-anyag-jelenlét követelményeinek alapvető szükségességét. Lorenzo Voltolin szerint az imádsághoz a virtuális világban támogatást kaphatunk, de a liturgia teljesen más: „Ez utóbbi, ugyanis, a Feltámadt Úr szentségekben aktualizálódó jelenlétét kívánja meg, olyan valós jelenlétet [...], amely nem keverhető össze a valós jelenlét [online] percepciójával.”

Bernd Irlenborn arra is felhívja a figyelmet, hogy a testi-fizikai jelenlétnek nem csupán objektív módon meghatározható hatása van, hanem érzékelhető, szubjektív kisugárzással is rendelkezik, s ez utóbbi online közegben jelentősen lecsökken, szinte beleolvad az objektív, tárgyiasított test hatásába, ezért az internet világában a testi jelenlét csak jelentős veszteség árán reprodukálható.

A szentségek és azok liturgikus ünneplése eleve közvetítés Isten és az emberek között, mutat rá a szerző, és ezért mielőtt további közvetítőket, technikai megoldásokat vonnánk be – akár csak a liturgia valamely cselekményébe –, alapos körültekintésre van szükség.

“Nehéz elképzelni bármiféle liturgikus antropológiát az említett kommunikációs sajátosság nélkül. Ez a sajátosság nem zárja ki a liturgia és az újmédia közötti kapcsolat fejlődését. A homo digitalis azonban nem feledkezhet el arról, hogy Isten világába való egyéni és közösségi „kiterjesztésének”, liturgikus deifikációjának végső motorja, az isteni Pneuma nem azonosítható a digitális világ gépeit és felhasználóikat egy rendszerbe kapcsoló és önmagunkon túlra kiterjesztő elektromos és egyéb energiával.”

 

Bartók Tibor kiváló tanulmánya a Sapientiana 2022/2-es számában jelent meg, és teljes terjedelmében itt olvasható:

202202_bartok_1_21.pdf (146.91 KB)
üres templom

Morzsa

  1. Duna-parti Iskola
  2. Liturgia
  3. Liturgia Online

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 486 4421
e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Főiskolánkról
  • Események
  • Könyvtári esték

Lábléc

  • Képzéseink
  • Kiadványaink
  • Katalógusok
  • Adatbázisok
© 2020-2025 Sapientia