Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • 25 évesek vagyunk
    • Sapientia Nap 2024/2: A bölcsesség házat épít
  • A
  • A bor „ízei” a teológiában, filozófiában, életünkben
    • Sapientia Nap 2024/1
  • Gyermekvédelem
    • "Merjük észrevenni a bántalmazást"
    • Közös képzés indult a Pápai Gergely Egyetemmel
    • Van remény a kiskorúak elleni bántamazások megelőzésére
  • Hit, tudás, egyházi autoritás
  • Szentév 2025
    • A 2025-ös jubileumi év útra kelésre, zarándoklatra hív: tájékozódj a Szentév honlapján!
    • Szent Kapu
  • Szinódus
    • Konferencia a szinódusról - két magyar bíboros fővédnökségével
    • Szinódus 2023-2024
    • Miért fontos?
    • Zsinati alapok
    • Kontinentális találkozó
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • Megkülönböztetés
    • Gondolatok a megkülönböztetésről és a spiritualitás elvesztéről
    • Eszköz és feladat
    • A megkülönböztetés története
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Az imádság helye (video)
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia Nap 2022/2
    • Liturgia online
  • Közösség és szervezet
    • A szupervizióról
    • Hangoló
    • Sapientia Nap 2023/1
    • Szupervizor képzés
  • Teremtésvédelem
    • Laudato Si' szemlélődő virrasztás: január 25.
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • A. Sosa jezsuita genelális a Golobális Nevelési Paktumról
    • Handout iskoláknak
    • A nevelő falu szövetségre hív
    • "Egy gyermek neveléséhez egy egész falura van szükség"
    • Útmutató (Vademecum)
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Újdonságok
  • Rólunk
  • Szabadegyetem
  • Vigilia a Duna-partin
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Napló
  • Kapcsolat

Keresés a honlapon

Keresztény női spiritualitás

  • A Szent László-legenda bölcsessége
  • A szavak jelentése - mit jelent ez?
  • Te, ilyen nincs is!
  • Alappillérek - az Elzárt Kert
  • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
  • Van-e: magyar keresztény női identitás?
  • A női személyiség kibontakozásának útja
  • Női minták, női archetípusok
  • Női bűnök, női erények
  • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
  • Nők egymásközt - a női közösség működése

Dilemmák

Az utóbbi évtizedekben néhány olyan munka jelent meg, amely az egyes személyek - pl. Avilai Szent Teréz, Sienai Szent Katalin, Árpád-házi Szent Margit s újabb kori szentek, Lisieux-i Szent Teréz, Salkaházy Sára – Isten-kapcsolatának, imádságos életének, tapasztalatainak és tanításának elemzésén túl általánosabban vizsgálódik, s próbál valamiféle sajátos női utat, nőkre vonatkozó általános jellegzetességeket meghatározni, felismerni. „A nők szentsége” C. Leonarditól, vagy Kurt Ruh írása a 12. és a 13. századi női misztikáról, folytatása annak a gondolatnak, amelyet Hans Urs von Balthasar pendített meg, és a női spiritualitásnak, sajátos női lelkiségnek nagy jelentőséget tulajdonít a katolikus, keresztény valláson belül: „… a középkor óta, egészen a legújabb korig egész sor szent asszony csendesen tiltakozik ez ellen a férfiteológia ellen, és szívének merészségéből, meg az üdvösség misztériumával való közvetlen érintkezéséből kiindulva ismeri a határtalan reményt. Hogy csak a legnagyobb neveket említsük: Hildegard, Gertrud, Hackeborni Mechtild, Magdeburgi Mechtild, a csodálatos Norwichi Julianna, Sienai Katalin; melléjük sorolhatjuk még Génuai Katalint, Marie de l'Incarnation-t és Madame Guyont. A nők teológiáját a céh sohasem vette komolyan és nem olvasztotta be...” http://www.ppek.hu/konyvek/Szolgalat_Lisieux_i_Szent_Terez_1.pdf

Egyházunkban nincs hagyománya a „női lelkiség” par excellence reflektív szemléletének, s inkább a „nemek feletti, általános, mindenkire igaz” biztonságában maradtak a kutatások, megnyilatkozások, kicsit félvén is a feminizmus hevétől, pl.: „Nincs külön női és külön férfi misztika – ezt Alessandra Bartolomei Romagnoli professzorasszony mondta nekem Rómában, a pápai Gregoriana Egyetemen, egy konzultációnk alkalmával.” (Turay Gariella, https://kepmas.hu/hu/misztikus-terhesseg-jezus-adta-batorsag-konyvet-diktalo-szent-sugallat-kozepkori-apacak-elmenyei) 

Az észak-atlanti világban eluralkodó gender-érzékenység kultúrája és főképp a különböző erőteljes állásfoglalások miatti elbizonytalanodás sokakat megakaszt, s inkább nem élesítik a női-férfi polarizáció irányába kutatásukat, hiszen beleütköznek a különböző egyéb nemi önmeghatározások érzékenységébe. De ettől függetlenül is, a kutatók maguk is bizonytalanok, óvatosak: írhat-e hitelesen nőkről egy férfi és fordítva. Egyáltalán: egyetlen ember, férfi vagy nő, juthat-e érvényes általános igazság felismerésére, valamely megállapításra egyetlen élet bejárása, behatároló egyedisége ellenére. És innen már csak egy lépés az a minden következményekkel járó gondolkodást lezáró mantra: nincs igazság: neked ez, nekem az, most ez, más korban, másutt az… a pilátusi kézmosás: mi az igazság? 

A cím három meggyőződés mellett teszi le a voksot

Keresztény. A jelző tágasabb, mint pl. a katolikus lenne, s nem véletlenül. Ugyanakkor kimondottan és vállaltan a katolikus hagyomány, tanítás eligazításával dolgozunk, ezt tartjuk alapnak és kihívásnak. Nyitottak vagyunk minden más keresztény gyökerű inspirációra, párbeszédre, megosztásra, a mélyebb értés érdekében.  És sokszor ismerjük fel más (világ)vallásokban vagy nem keresztény belső úton megélt tapasztalatokban a közöset. Ugyanakkor világosan definiáljuk szemléletünket, mint ami  keresztény hitű, elkötelezettségű és világlátású. 

Női. Feladatunknak látjuk a nők számára és részvételével egyre világosabban feltárni saját identitásunkat, annak teljességében. A férfi-lélekkel, identitással itt nem foglalkozunk külön, s máshol talál magának anyagot az is, aki a különböző egyéb nemi identitások tekintetében szeretne tájékozódni. 

Spiritualitás. A szó kissé idegenül hangozhat, főként egyházias berkekben, inkább a magyar lelkiség szót, vagy a régiesebb lelkület, jámborság kifejezést ismerjük. Viszont széles körben ez érthetőbb, könnyebben kapcsolódhat az is, aki nem katolikus. A spiritus, lélek jelentésű latin szó pedig különösen is kedves lehet nekünk, mint a Szentlélek neve, Sanctus Spiritus. Nem mellesleg a pszichológia is használja, mint tudományos fogalmat. 

Morzsa

  1. Duna-parti Iskola
  2. Keresztény Női Spiritualitás
  3. A Szavak Jelentése - Mit Jelent Ez?

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 486 4421
e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Főiskolánkról
  • Események
  • Könyvtári esték

Lábléc

  • Képzéseink
  • Kiadványaink
  • Katalógusok
  • Adatbázisok
© 2020-2025 Sapientia