Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • 25 évesek vagyunk
    • Sapientia Nap 2024/2: A bölcsesség házat épít
  • A
  • A bor „ízei” a teológiában, filozófiában, életünkben
    • Sapientia Nap 2024/1
  • Gyermekvédelem
    • "Merjük észrevenni a bántalmazást"
    • Közös képzés indult a Pápai Gergely Egyetemmel
    • Van remény a kiskorúak elleni bántamazások megelőzésére
  • Hit, tudás, egyházi autoritás
  • Szentév 2025
    • A 2025-ös jubileumi év útra kelésre, zarándoklatra hív: tájékozódj a Szentév honlapján!
    • Szent Kapu
  • Szinódus
    • Konferencia a szinódusról - két magyar bíboros fővédnökségével
    • Szinódus 2023-2024
    • Miért fontos?
    • Zsinati alapok
    • Kontinentális találkozó
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • Megkülönböztetés
    • Gondolatok a megkülönböztetésről és a spiritualitás elvesztéről
    • Eszköz és feladat
    • A megkülönböztetés története
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Az imádság helye (video)
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia Nap 2022/2
    • Liturgia online
  • Közösség és szervezet
    • A szupervizióról
    • Hangoló
    • Sapientia Nap 2023/1
    • Szupervizor képzés
  • Teremtésvédelem
    • Laudato Si' szemlélődő virrasztás: január 25.
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • A. Sosa jezsuita genelális a Golobális Nevelési Paktumról
    • Handout iskoláknak
    • A nevelő falu szövetségre hív
    • "Egy gyermek neveléséhez egy egész falura van szükség"
    • Útmutató (Vademecum)
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Újdonságok
  • Rólunk
  • Szabadegyetem
  • Vigilia a Duna-partin
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Napló
  • Kapcsolat

Keresés a honlapon

Keresztény női spiritualitás

  • A Szent László-legenda bölcsessége
  • A szavak jelentése - mit jelent ez?
  • Te, ilyen nincs is!
  • Alappillérek - az Elzárt Kert
  • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
  • Van-e: magyar keresztény női identitás?
  • A női személyiség kibontakozásának útja
  • Női minták, női archetípusok
  • Női bűnök, női erények
  • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
  • Nők egymásközt - a női közösség működése

A Te arcodat keresem, Uram!

Miközben a keresztény női spiritualitásról beszélek, de főként, mikor ezt kutatom, azért teszem, mert Istent keresem. Az a hitem, hogy az ember teremtésében – és ezt nem csak történetileg, hanem a jelen időben is folytatódó valóságként értem – Isten kinyilatkoztatta önmagát nekünk. 

 

A Biblia tanítása

A Bibliában az ember megteremtésének sorrendben nézve második leírása hangsúlyt fektet a férfi és a nő életbe szólításának különbségére (Ter2,4b-25). Először Isten a föld porából a férfit teremti, majd csak később az ő oldalcsontjából az asszonyt. 

Az első teremtéstörénetben egyszerre teremti Isten a férfit és a nőt: „Megteremtette az Isten az embert a maga képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket.”  (Ter1,27) Figyeljünk fel arra, hogy Isten a saját képmását a férfiban és a nőben együtt teremtette meg. E kettő az ember, és az ember így értve Isten képmása. 

„Ember” nem létezik, csak nő vagy férfi. Így adódik a gondolat: Isten a maga képmását e kettőben, kettősségben és különbségben együtt nyilatkoztatja ki. Másként a nőben és mást a férfiben. S a kettőben együtt tárja fel Isten előttünk „sohanemlátott” Arcát, jön közel hozzánk, mutatkozik meg. Így különösen is nagy jelentőséget kap külön-külön a férfi és a nő, mint Isten képmásának egy-egy összetartozó, de sajátos valósága. 

Ez úgy értelmezhető, hogy ők együtt, a férfi és a nő együtt Isten képmása. Vannak olyan sajátosságai, tulajdonságai, jellemzői Istennek, amit a nőben tudott megteremteni, vagy a nőbe teremtette, és vannak olyanok, amiket a férfiba, és ez a kettő különbözik. Elveszítve e különbség hordereje iránti érzéket, magából Isten felénk forduló valóságából veszítjük el azt a részt, ami a számunkra – nőként – feltárulhatna. 

A nőnek Isten felé csak a saját útja van, s csak azon keresztül tudja Őt megközelíteni, megérteni, megismerni. Aki vagyok, azon keresztül, azt, Aki van. A képmás-darabon keresztül, amit ő belé teremtett. Ez a két út – a férfié és a nőé – különbözik. Ugyanakkor nagyon egymásra van utalva, kiegészíti egymást.

Én, mint nő azt, hogy egy férfi hogyan kapcsolódik az Istenhez, bár nagyon igyekezhetem megérteni, nyitott vagyok rá, de valószínűleg nem vagyok képes megérteni teljesen. És a férfiak sem képesek megérteni, hogy a nők hogyan kapcsolódnak az Istenhez. Nem azért, mert nem nyitottak, s nem szeretnék. Sőt tulajdonképpen létkérdés lenne nekik, s a nőknek is ez a kölcsönös és tényleges megértés. 

A szakrális képek tanítása

A következő két kép a második teremtéstörténet illusztrációja. Vagy talán több is ennél. A kódex-rajzon a Teremtő Isten nem választja le a bordát az alvó Ádámról, hanem úgy formálja Évát, hogy a kapcsolódás élő, eleven a két személy között. Míg Évát in situ nascendi látjuk, amint Isten felé fordul, közben látható az eltépet(het?)len kötelék, amellyel Ádámhoz kapcsolódik, amivel Ádám hozzá kapcsolódik. 

A Bosch triptichon képének részletén Isten éppen bemutatja a teljesen elkészült Évát Ádámnak, aki örömmel teljes gyönyörködéssel figyeli a szemérmesen lebegő Évát. A Teremtő Évát csuklójánál fogva, finoman vezeti, felidézve a házassági szertartást. Ádám elkülönülve ül, de lábával Isten után nyújtózik, s lábujjaival hozzáér. 

Éva teremtése,  XIII.  vége, angol,  a Speculum humanæ salvationis illusztrációja és Hieronymus Bosch: Földi gyönyörök kertje, 1500k. bal oltárszárny, részlet, Éva teremtése, Madrid, Prado

Még meglepőbb, szuverénebb  Michelangelo teremtés-ábrázolása.

 

Michelangelo Buonarotti: Ádám teremtése, 1508-12, Róma, Sixtus kápolna

 

A képen nyilvánvaló a hasonlóság a mennyei Atya és Ádám között. A karjuk egyforma, Ádám még izmosabb is, mint a mennyei Atya; életkori különbségük az ekkorra kialakult ikonográfiai hagyományból ered, amint egyre inkább idős, meglett férfiként kezdték az Atyát ábrázolni. Ádám fiatal férfiként éppen várja, hogy a Teremtő Isten érintésével megkapja a lelket, az erőt és az életet. 

És hol van Éva?  Ő már „készen” van, vár Ádámra. Az Atya ölelésében, a freskó jobboldalán látható, Isten karjától körbefonva és abba kapaszkodva: közel van, érintés, ölelés-közelségben van az Istenhez Éva. Ádám kapcsolata Istennel egészen más: szem a szembe tekint, kéz a kezet érinti, test a test mozdulatát, ívét követi. Éva Ádámot nézi, Ádám Istent. Éva természetesen kapcsolódik a Teremtőhöz kezével, otthonosan. Ez a másság, a férfi és nő különbözősége fontos, ez a második teremtéstörténetnek a tanítása.

 

A Katolikus  Egyház tanítása 

Egyetlen fontos és mélyértelmű szöveget szeretnék idehozni: 

A nő „nagyon gyorsan éretté válik, érzékeny az élet nehézségeire és az érte viselt felelősségre. Kifejlődik benne a konkrét valóság érzékelése és tisztelete, mely szembefordul azokkal az elvont dolgokkal, melyek gyakran mind az egyén, mind a társadalom halálát jelentik. Végül ő az, aki a legkétségbeejtőbb helyzetekben – tanúja ennek a múlt és a jelen történelem – egyedül képes szembeszállni a bajokkal, élhetővé tenni az életet szélsőséges helyzetekben, makacsul bízni a jövőben, és mindezek után könnyek között emlékezni minden emberi élet értékére.”

Levél a Katolikus Egyház Püspökeihez a férfi és nő együttműködéséről az Egyházban és a világban. Hittani Kongregáció 2004. III. fejezet.  http://uj.katolikus.hu/nyomtat-konyvtar.php?h=145

A teljesség igénye nélkül felfigyelhetünk a következő, kimondottan, kiemelten és ünnepélyesen megfogalmazott formában a nőket jellemző útjelző fogalmakra: gyorsan érő; érett; érzékeny; felelős; konkrét; valóság érzékelése és tisztelete; elvonttal és halállal szembeforduló; szembeszáll a bajokkal; élhetővé tesz; makacs bizalom; jövő; emlékezés; emberi élet értéke.

Mindez nem a férfiakkal szembeállítva jelenik meg: egyszerűen, szinte  himnikusan ünnepli a nők adományait, tisztelettel, megrendülve. 

Nőként érdemes megpróbálni közel engedni magunkhoz ezeket a mondatokat: valószínűleg nem is olyan könnyű. Ráismerhetünk elemeire, de meg is ijedhetünk ennek a küldetésnek a súlyától, szépségétől. 

Morzsa

  1. Duna-parti Iskola
  2. Keresztény Női Spiritualitás
  3. Ember-képek, Nő-képek - antropológiai Megközelítésünk

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 486 4421
e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Főiskolánkról
  • Események
  • Könyvtári esték

Lábléc

  • Képzéseink
  • Kiadványaink
  • Katalógusok
  • Adatbázisok
© 2020-2025 Sapientia