Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • 25 évesek vagyunk
    • Sapientia Nap 2024/2: A bölcsesség házat épít
  • A
  • A bor „ízei” a teológiában, filozófiában, életünkben
    • Sapientia Nap 2024/1
  • Gyermekvédelem
    • "Merjük észrevenni a bántalmazást"
    • Közös képzés indult a Pápai Gergely Egyetemmel
    • Van remény a kiskorúak elleni bántamazások megelőzésére
  • Hit, tudás, egyházi autoritás
  • Szentév 2025
    • A 2025-ös jubileumi év útra kelésre, zarándoklatra hív: tájékozódj a Szentév honlapján!
    • Szent Kapu
  • Szinódus
    • Konferencia a szinódusról - két magyar bíboros fővédnökségével
    • Szinódus 2023-2024
    • Miért fontos?
    • Zsinati alapok
    • Kontinentális találkozó
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • Megkülönböztetés
    • Gondolatok a megkülönböztetésről és a spiritualitás elvesztéről
    • Eszköz és feladat
    • A megkülönböztetés története
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Az imádság helye (video)
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia Nap 2022/2
    • Liturgia online
  • Közösség és szervezet
    • A szupervizióról
    • Hangoló
    • Sapientia Nap 2023/1
    • Szupervizor képzés
  • Teremtésvédelem
    • Laudato Si' szemlélődő virrasztás: január 25.
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • A. Sosa jezsuita genelális a Golobális Nevelési Paktumról
    • Handout iskoláknak
    • A nevelő falu szövetségre hív
    • "Egy gyermek neveléséhez egy egész falura van szükség"
    • Útmutató (Vademecum)
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Újdonságok
  • Rólunk
  • Szabadegyetem
  • Vigilia a Duna-partin
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Napló
  • Kapcsolat

Keresés a honlapon

Keresztény női spiritualitás

  • A Szent László-legenda bölcsessége
  • A szavak jelentése - mit jelent ez?
  • Te, ilyen nincs is!
  • Alappillérek - az Elzárt Kert
  • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
  • Van-e: magyar keresztény női identitás?
  • A női személyiség kibontakozásának útja
  • Női minták, női archetípusok
  • Női bűnök, női erények
  • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
  • Nők egymásközt - a női közösség működése

Női spiritualitás: vígasz, öröm, felszabadultság

Nemrégen találkoztam azzal, hogy a reneszánsz Itáliában a női test biológiájáról élt egy nézet, amely szerint a férfi kívül-belül tökéletes  testéhez képest a női csupán e tökéletesség utánzata, negatívja, tökéletlen másolata. Ez a részbeni magyarázat pl. Michelangelo férfias jellegű nőalakjaira. A nő és férfi egymástól biológiailag különböző adottságai nemcsak a külső megjelenésükben  átütőek,  kutatják a  női agy-férfi agy sajátosságait éppúgy, mint a gondolkodás, térlátás, a színérzékenység, szociális érzékenység, figyelem szignifikáns különbségeit, a nők nyelvét és a férfiak szóhasználatát. Ennek sorába állítva biztonsággal feltehetjük, hogy másképp imádkozik és másképp kapcsolódik Istenhez egy nő, mint egy férfi. 

Mindenki ismeri Madách sorait, s most  figyeljük abból a szempontból, hogy mit tanít a nő küldetéséről. A mű végén az Úr így vigasztalja-küldi Ádámot, hogy vállalja az életet: 

Karod erős – szived emelkedett:

Végetlen a tér, mely munkára hív,

S ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd

Szünetlenűl, mely visszaint s emel,

Csak azt kövesd. S ha tettdús életed

Zajában elnémúl ez égi szó,

E gyönge nő tisztább lelkűlete,

Az érdekek mocskától távolabb,

Meghallja azt, és szíverén keresztűl

Költészetté fog és dallá szürődni.

E két eszközzel álland oldalodnál,

Balsors s szerencse közt mind-egyaránt,

Vigasztaló, mosolygó géniusz. 

 

Az Úr szavai Évára irányítják Ádám figyelmét, a „gyönge nőre”, aki azonban oldalán álló társa, segítője, különösen azokban az időkben, amikor maga Ádám elbizonytalanodik, elveszti a tisztánlátását. Éva hall, akkor is, amikor Ádám nem:  s „szíverén” keresztül szűri, amit meghallott. Az általa közvetített szózat költészet és dal, amit úgy is érthetünk, hogy nem a ráció szava, hanem annál „szűrtebb”, tisztább. 

A vers szavai a férfit (és a nőt) egyaránt vigasztalják, felemelik. Engedjük, hogy a költészet igazságának, szépségének tiszta ereje hasson ránk: az a téma, aminek vizsgálatára vállalkozunk, vigaszt hordoz, felszabadultságot, mosolyt. 

Induljunk ki abból a hipotézisből, hogy létezik a nők sajátos lelki berendezkedése, s megéri éber, jóindulatú, gyengéd figyelmünket!

 

Morzsa

  1. Duna-parti Iskola
  2. Keresztény Női Spiritualitás
  3. Te, Ilyen Nincs Is!

Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

1052 Budapest, Piarista köz 1.
tel.: (+36 1) 486 4421
e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

Lábléc gyors

  • Főiskolánkról
  • Események
  • Könyvtári esték

Lábléc

  • Képzéseink
  • Kiadványaink
  • Katalógusok
  • Adatbázisok
© 2020-2025 Sapientia