Női spiritualitás: vígasz, öröm, felszabadultság
Nemrégen találkoztam azzal, hogy a reneszánsz Itáliában a női test biológiájáról élt egy nézet, amely szerint a férfi kívül-belül tökéletes testéhez képest a női csupán e tökéletesség utánzata, negatívja, tökéletlen másolata. Ez a részbeni magyarázat pl. Michelangelo férfias jellegű nőalakjaira. A nő és férfi egymástól biológiailag különböző adottságai nemcsak a külső megjelenésükben átütőek, kutatják a női agy-férfi agy sajátosságait éppúgy, mint a gondolkodás, térlátás, a színérzékenység, szociális érzékenység, figyelem szignifikáns különbségeit, a nők nyelvét és a férfiak szóhasználatát. Ennek sorába állítva biztonsággal feltehetjük, hogy másképp imádkozik és másképp kapcsolódik Istenhez egy nő, mint egy férfi.
Mindenki ismeri Madách sorait, s most figyeljük abból a szempontból, hogy mit tanít a nő küldetéséről. A mű végén az Úr így vigasztalja-küldi Ádámot, hogy vállalja az életet:
Karod erős – szived emelkedett:
Végetlen a tér, mely munkára hív,
S ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd
Szünetlenűl, mely visszaint s emel,
Csak azt kövesd. S ha tettdús életed
Zajában elnémúl ez égi szó,
E gyönge nő tisztább lelkűlete,
Az érdekek mocskától távolabb,
Meghallja azt, és szíverén keresztűl
Költészetté fog és dallá szürődni.
E két eszközzel álland oldalodnál,
Balsors s szerencse közt mind-egyaránt,
Vigasztaló, mosolygó géniusz.
Az Úr szavai Évára irányítják Ádám figyelmét, a „gyönge nőre”, aki azonban oldalán álló társa, segítője, különösen azokban az időkben, amikor maga Ádám elbizonytalanodik, elveszti a tisztánlátását. Éva hall, akkor is, amikor Ádám nem: s „szíverén” keresztül szűri, amit meghallott. Az általa közvetített szózat költészet és dal, amit úgy is érthetünk, hogy nem a ráció szava, hanem annál „szűrtebb”, tisztább.
A vers szavai a férfit (és a nőt) egyaránt vigasztalják, felemelik. Engedjük, hogy a költészet igazságának, szépségének tiszta ereje hasson ránk: az a téma, aminek vizsgálatára vállalkozunk, vigaszt hordoz, felszabadultságot, mosolyt.
Induljunk ki abból a hipotézisből, hogy létezik a nők sajátos lelki berendezkedése, s megéri éber, jóindulatú, gyengéd figyelmünket!