Ugrás a tartalomra
Duna-parti iskola a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola szellemi műhelye
  • Szinódus
    • Kontinentális találkozó
    • Miért fontos?
    • Sapientia-nap 2022
    • Hallgatóink munkáiból
    • A megkülönböztetésről
    • Ferenc pápa és Vatikán
    • Egyházmegyék
    • A német folyamat
  • Megkülönböztetés
    • Eszköz és feladat
    • Alapok
    • 11 lépés
    • Ferenc pápa katekézise a megkülönböztetésről
    • Személyesen
    • Közösségben
    • A jezsuiták nyomában
  • Liturgia
    • Vágy a találkozásra
    • Sapientia-nap 2022/2
  • Közösség és szervezet
    • Sapientia-nap 2023/1.
  • Teremtésvédelem
    • Teremtettség, odafordulás és túllépés
  • Globális nevelési paktum
    • Útmutató
  • Keresztény gazdaság – KETEG
    • KETEG Események
    • Mi a KETEG?
    • Mit tanulunk a KETEG-en?
  • Keresztény férfi spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • Exodus – lelkigyakorlat férfiaknak
  • Keresztény női spiritualitás
    • A Szent László-legenda bölcsessége
    • A szavak jelentése - mit jelent ez?
    • Te, ilyen nincs is!
    • Alappillérek - az Elzárt Kert
    • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
    • Van-e: magyar keresztény női identitás?
    • A női személyiség kibontakozásának útja
    • Női minták, női archetípusok
    • Női bűnök, női erények
    • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
    • Nők egymásközt - a női közösség működése

Fő navigáció

  • Rólunk
  • Napló
  • Kapcsolat
  • Vasárnapi elmélkedések
  • Nagyböjti gondolatok

Keresés a honlapon

Keresztény női spiritualitás

  • A Szent László-legenda bölcsessége
  • A szavak jelentése - mit jelent ez?
  • Te, ilyen nincs is!
  • Alappillérek - az Elzárt Kert
  • Ember-képek, nő-képek - antropológiai megközelítésünk
  • Van-e: magyar keresztény női identitás?
  • A női személyiség kibontakozásának útja
  • Női minták, női archetípusok
  • Női bűnök, női erények
  • Keresztény ikonográfia - feltáruló tanítás
  • Nők egymásközt - a női közösség működése

Női spiritualitás: vígasz, öröm, felszabadultság

Nemrégen találkoztam azzal, hogy a reneszánsz Itáliában a női test biológiájáról élt egy nézet, amely szerint a férfi kívül-belül tökéletes  testéhez képest a női csupán e tökéletesség utánzata, negatívja, tökéletlen másolata. Ez a részbeni magyarázat pl. Michelangelo férfias jellegű nőalakjaira. A nő és férfi egymástól biológiailag különböző adottságai nemcsak a külső megjelenésükben  átütőek,  kutatják a  női agy-férfi agy sajátosságait éppúgy, mint a gondolkodás, térlátás, a színérzékenység, szociális érzékenység, figyelem szignifikáns különbségeit, a nők nyelvét és a férfiak szóhasználatát. Ennek sorába állítva biztonsággal feltehetjük, hogy másképp imádkozik és másképp kapcsolódik Istenhez egy nő, mint egy férfi. 

Mindenki ismeri Madách sorait, s most  figyeljük abból a szempontból, hogy mit tanít a nő küldetéséről. A mű végén az Úr így vigasztalja-küldi Ádámot, hogy vállalja az életet: 

Karod erős – szived emelkedett:

Végetlen a tér, mely munkára hív,

S ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd

Szünetlenűl, mely visszaint s emel,

Csak azt kövesd. S ha tettdús életed

Zajában elnémúl ez égi szó,

E gyönge nő tisztább lelkűlete,

Az érdekek mocskától távolabb,

Meghallja azt, és szíverén keresztűl

Költészetté fog és dallá szürődni.

E két eszközzel álland oldalodnál,

Balsors s szerencse közt mind-egyaránt,

Vigasztaló, mosolygó géniusz. 

 

Az Úr szavai Évára irányítják Ádám figyelmét, a „gyönge nőre”, aki azonban oldalán álló társa, segítője, különösen azokban az időkben, amikor maga Ádám elbizonytalanodik, elveszti a tisztánlátását. Éva hall, akkor is, amikor Ádám nem:  s „szíverén” keresztül szűri, amit meghallott. Az általa közvetített szózat költészet és dal, amit úgy is érthetünk, hogy nem a ráció szava, hanem annál „szűrtebb”, tisztább. 

A vers szavai a férfit (és a nőt) egyaránt vigasztalják, felemelik. Engedjük, hogy a költészet igazságának, szépségének tiszta ereje hasson ránk: az a téma, aminek vizsgálatára vállalkozunk, vigaszt hordoz, felszabadultságot, mosolyt. 

Induljunk ki abból a hipotézisből, hogy létezik a nők sajátos lelki berendezkedése, s megéri éber, jóindulatú, gyengéd figyelmünket!

     

    Morzsa

    1. Duna-parti Iskola
    2. Keresztény női spiritualitás
    3. Te, ilyen nincs is!

    Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola

    1052 Budapest, Piarista köz 1.
    tel.: (+36 1) 486 4421
    e-mail: dunapartiiskola@sapientia.hu

    Lábléc gyors

    • Főiskolánkról
    • Események
    • Könyvtári esték

    Lábléc

    • Képzéseink
    • Kiadványaink
    • Katalógusok
    • Adatbázisok
    © 2020-2023 Sapientia