MEGVÁLTÁS
Michalis Vasilakis képei
A görög művész minimális eszköztárral és a bizánci-görög szakrális festészet hagyománya iránti tisztelettel közelíti meg a húsvét titkát.
A keleti liturgiában a nagyszombat történetéhez szorosan kapcsolódik Jézus pokolra szállása: az a mozzanat, amikor felkeresi az igazakat, akik előtte éltek és rá várakoztak a pokol tornácán. Közülük kiemelt szerepe van Ádámnak és Évának, akik az emberiség szimbolikus alakjai. Emberpár, az ősbűn elkövetői. De ők azok, akiknek az ígéret is elhangzott: a Teremtő Atya nem hagyta vígasz nélkül magukra maradt, tőle elszakadt teremtményeit. Az ún. protoevangélium (Ter3,15) reményét Jézus váltotta valóra: Ő győzte le a Gonoszt, a halál, sötétség, bénultság, bűn és reménytelenség fejedelmét.
Ádám és Éva az elsők, akiket nagyszombaton Jézus kiszabadít a sötétségből és a fényre emel.
A kompozíció egyik változatán az ősszülők sötét gomolyagként, formátlan, görcsben összerándult alakokként jelennek meg. Az arany háttér előtt sötétségük, fény-nélküliségük még kontrasztosabb. Ádám eltakarja arcát szégyenében, Éva lehajtja fejét. Kezüket mégis az egyetlen reménység, Jézus felé nyújtják, aki könnyedén emeli ki őket a színtelen, szürkés sírból.
Egy másik változatban Ádám és Éva bekerült Jézus sugárzó körébe és maguk is átfénylenek: ruhájuk fehérebb a hónál, akárcsak Jézusé.
Az ő megváltás utáni szomjukat, sötétségüket látjuk a húsvét hajnalban a sírhoz siető asszonyok alakjában is. Csak az üres sírt találva kétségbeesetten panaszkodnak: alakjuk félelmet, bánatot, összetörtséget fejez ki. A Jézus nélküli sír kulisszái közt kóborolnak elveszetten, egymástól is elválasztva: ki-ki a maga reménytelenségével. A háttérben azonban felfénylik az aranyló Nap: még nem mernek rátekinteni, de egyikük kezeit — Éva mozdulatával —felfelé nyújtja.
Az igazi, személyes-baráti találkozást a Feltámadottal az utolsó képen szemlélhetjük.
Jézus megjelenik az apostolok között, s egyikük – valószínűleg épp a „hitetlen” Tamás — személyében magához öleli őket. Ez a személyes találkozás az, ami a húsvét valódi öröme, Teremtő és teremtmény, Megváltó és megváltásért sóvárgó egymásra találása.
Tornay Krisztina Petra SSND