Jelen összefoglaló a vaticannews.va oldalon található angol nyelvű beszámoló alapján készült.
A csütörtöki szinódusi tájékoztatón Dr. Paolo Ruffini tájékoztatta az újságírókat, és az újságírók meghallgatták Czerny bíboros, az Integrális Emberi Fejlődés Elősegítéséért Dikasztérium prefektusa; Daniel Ernest Flores püspök, a közgyűlés elnöki küldötte és az előkészítő bizottság tagja a mexikói határon fekvő texasi Brownsville püspöke; Khalil Alwan atya, a libanoni maronita misszionáriusok egykori általános elöljárója, a Keleti Katolikus Pátriárkák Tanácsának főtitkára és a bejrúti Libanoni Egyetem professzora, aki a Közgyűlésen a keleti egyházak zsinati tanújaként és a Közel-Kelet általános koordinátoraként vesz részt; Dabula Anthony Mpako érsek, Pretoria érseke és a Dél-afrikai Püspöki Konferencia alelnöke gondolatait.
Dr. Paolo Ruffini, a Kommunikációs Dikasztérium prefektusa és a Tájékoztatási Bizottság elnöke beszámolt az aznapi munkáról, mely az Instrumentum laboris B3 szakaszára összpontosított:"Részvétel, felelősség és tekintély. Milyenek egy szinodális, missziós Egyház folyamatai, struktúrái és intézményei?".
Ruffini emlékeztetett arra, hogy három munkacsoportot hoztak létre teológusokból és kánonjogászokból, akik három jelentésben fogják megosztani az Általános Gyűlésekkel a munkadokumentum B3/3 -B3/5 kérdéseivel kapcsolatos véleményüket, melyek a szinodalitás strukturális vonzataival foglalkoznak.
Czerny bíboros: Együtt járni a világ legsebezhetőbb embereivel
A közös esti imádságra utalva a bíboros elmondta, hogy a Szent Péter téren az Angyalok, akik nem tudnak róla című szobor előtt a szinodális gyűlés, "amely tanulja, hogyan kell egyházként együtt járni, hatékonyan szimbolizálja majd az együttjárást bolygónk egyes legsebezhetőbb embereivel, nevezetesen azokkal, akik menekülnek, akik kénytelenek úton lenni, akiket migránsoknak és menekülteknek hívunk".
Szinte lelki, vagy esztétikai az összhang a bíboros szerint abban, ahogy a résztvevők ezt a napot a szinódusi gyűlésen töltik elvont témák megvitatásával, és közben együtt járnak, vagy kísérik a migráció jelenségét, amit a teremben Timothy Schmalz bronzból faragott hajó szobra jelenít meg, "amely minden kor és minden hely minden emberét képviseli, akik így vagy úgy menekülni kényszerültek" otthonukból.
Czerny bíboros ugyanakkor megjegyezte, hogy "drámai az ellentét" "a harmónia, a jóakarat és a ... valóban mély eszmecsere között, amelyet a zsinati teremben tapasztalunk", és a migránsok és menekültek "szorongása, bizonytalansága, kiszolgáltatottsága, marginalizálódása" és "társadalmaink, elutasító társadalmaink szörnyű hallgatása" között.
Flores püspök egy határmenti egyházmegyéből
Flores püspök emlékeztetett arra, hogy "a világ minden egyházmegyéje a saját helyi egyházának ajándékait és tapasztalatait hozza [a szinódusra]".
Saját, határmenti egyházmegyéjének tapasztalatait felidézve elmondta, hogy az elmúlt években megnőtt a Latin-Amerikából Brownsville-en keresztül az Amerikai Egyesült Államokba érkező emberek száma. A hívek válasza azonban soha nem hiányzott: "Az egyházmegyémben nagyon-nagyon sok energia árad az emberekből, étteremtulajdonosokból, orvosokból, ápolónőkből, akik önkéntesen áldozzák idejüket csak azért, hogy az anyákat, a gyerekeket és a családokat gondozzák" - és hozzátette, hogy más közösségek tagjai, köztük más keresztény felekezetek, muszlimok és zsidók is fontos hozzájárulásokat tesznek.
Flores püspök kifejtette, hogy egyházmegyéje nem rendelkezik "nagy mennyiségű" anyagi forrással, "de az emberek szíve nagyon nagylelkű, és tudnak valamit arról, hogy mi a szegénység, ezért nagyon nagylelkűen reagálnak".
Hozzátette: "Az elv az, hogy úgy alkalmazkodunk a helyzethez, hogy megpróbáljuk tiszteletben tartani és nagy tisztelettel kezelni az ideérkező családok emberi méltóságát. Mindegyiknek megvan a maga története".
Alwan atya: Szíriai menekültek drámája Libanonban
Alwan atya elmondta, hogy négy zsinaton vett részt, és a mostani zsinatot módszereit és tartalmát tekintve is másnak tartja: "Ez egy igazi utazás az Úrral, az Egyházzal, az itt képviselt összes valósággal. A részvétel nagy kegyelem, amely okot ad a reményre az Egyház boldog jövőjével kapcsolatban".
A maronita pap ezután rátért beszéde fő témájára, a szíriai menekültek libanoni helyzetére: "2011 óta, amikor ide (Libanonba) érkeztek, embertelen körülmények között élnek, nagy számban összezsúfolva olyan táborokban, melyek befogadóképességük határán vannak, mert a nemzetközi közösség arra kényszeríti Libanont, hogy a területén tartsa őket, megakadályozva, hogy Európába menjenek.”
"Több mint kétmillió ember él" ezeken a területeken, "és az elmúlt években sok születést regisztráltak, ötmilliós lakosságával Libanon jelenleg az az ország, ahol a világon a legmagasabb a menekültek aránya". Bár elismerte, hogy a drámai helyzet enyhítése érdekében kaptak némi humanitárius segítséget, de úgy vélte, hogy a menekülteket engedni kellene, hogy olyan helyre menjenek, amely jobban megfelel emberi méltóságuknak.
A libanoniakat "emberségükért büntetik" - állította Alwan atya. A sok menekült ugyanis megterheli az állam gazdaságát, amely hatalmas költségeket visel, amivel a nemzetközi kormányzati szervezetek nem tudnak megbírkózni, és ennek következtében "a libanoni polgárok egyre szegényebbek lesznek. Ez nagy haragot vált ki belőlük: a humanitárius kérdést ürügynek tekintik arra, hogy a menekülteket Libanonban tartsák, amely kénytelen politikai menedéket nyújtó országgá válni.”
"Sokan emelték fel a hangukat amellett, hogy a szíriaiak menjenek Európába. Emberi tragédiával állunk szemben, és ma este azért fogunk imádkozni, hogy a világ minden hatalma azon munkálkodjon, hogy ennek véget lehessen vetni, és hogy a szírek egy nap visszatérhessenek hazájukba és kultúrájukba.”
Mpako érsek: Befogadás, meghallgatás, tisztelet
Az érsek azzal kezdte, hogy nagyra értékeli a lehetőséget, hogy részt vehet a "Lélekben való beszélgetésben", mint a szinódus folyamatának egyik módszerében, és elmondta, hogy a meghallgatással, a tisztelettel és az elfogadással az emberek valóban kifejezhetik és befogadhatják egymást. "Ugyanakkor" - mondta - "visszatekintve oda, ahonnan jövök, rá kell jönnöm, hogy sok afrikai országban már most is termékeny a talaj ehhez a szinodális folyamathoz".
Mpako érsek elmondta, hogy országa "azzal a kihívással néz szembe, hogy lelkipásztori gondoskodásban kell részesítenie a migránsokat és menekülteket", megjegyezve, hogy az ország több mint 2,9 millió menekültet fogad, a legtöbbet Afrikában.
"A migráció legfontosabb oka a szegénység" - mondta, kifejtve, hogy a Dél-Afrikába érkező migránsok többsége "gazdasági migráns".
Saját városában, Pretoriában - amely a migránsok egyik legnépszerűbb célpontja -"jól működő lelkipásztori szolgálat van a migránsok és menekültek számára", amely megpróbál segíteni a gyakorlati szükségletekben is, ideeértve az élelmiszer, ruházat, egészségügyi ellátás és a szükséges dokumentumok megszerzéséhez nyújtott segítséget.
Mpako érsek beszélt a katolikus migránsok szükségleteiről is, és kifejtette, hogy egyháza igyekszik segíteni őket abban, hogy be tudjanak illeszkedni a helyi közösségbe, de a helyzetükhöz igazodó lelkipásztori ellátással is támogatja őket, például az anyanyelvükön tartott liturgiával, vagy azzal, hogy saját országukból hívnak misszionárius papokat, hogy segítségükre legyenek.
Szinodalitás és hierarchia az egyházban
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a struktúrák megújítása a szinodalitás alapján alááshatja-e a püspökök tekintélyét és előjogait az egyházmegyékben, Flores püspök elmondta, hogy a kérdés nem új. Az Egyház által gyakorolt hatalomnak vagy szolgálatnak a szív megtérésén kell alapulnia, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy bármilyen struktúra pozitív célokat érjen el.
Elismerte, hogy sokféle vélemény létezik arról, hogy miként történhet meg ez a megújulás, de őt sokkal inkább az foglalkoztatja, hogy "hogyan indul el bennünk egyfajta mély szomjúság aziránt, hogy olyan megkeresztelt és felszentelt néppé váljunk, akik Krisztus szívében egymás szolgálatára összpontosítanak. Számomra ez a minden".
Mpako érsek ezzel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy mindenki által elfogadott, hogy a két struktúrának, a szinodalitásnak és a hierarchiának együtt kell léteznie az egyházban. "Azonban" - mondta - "amit valószínűleg látni szeretnénk az az, hogy hogyan működik a kettő akkor, ha a szinodalitás elkezdi átitatni az egyház hierarchikus struktúrájának működési módját".
Ugyanakkor megjegyezte, hogy "a katolikus egyházban a szinodalitásnak egyedi jellege van. Ez egy olyan szinodalitás, amelynek középpontjában Péter széke, a pápa áll. Végső soron a hierarchia együtt jár a szinodalitással".
Czerny bíboros hozzátette: "Az egyház hierarchikus struktúráinak nincs félnivalójuk egy olyan folyamattól, amely a meghallgatással kezdődik. Lehetetlen, hogy ez károsítsa az Egyház hierarchikus jellegét".
Az LMBTQ emberek menekültek közötti jelenlétére vonatkozó kérdésre válaszolva Mpako érsek elmondta, hogy az egyház álláspontja a hozzájuk való közeledésre vonatkozóan egyértelmű: "Mindenekelőtt együttérzést és elfogadást kell tanúsítani irántuk, nem szabad őket diszkriminálni, nem szabad hagyni, hogy kívülállónak érezzék magukat az Egyház közösségében. És úgy gondolom, hogy a Szentatya erre vonatkozóan nagyon markáns és szép példát adott".
Majd így folytatta: "Ugyanakkor, amivel itt szintén dolgunk van, az a hagyományos keresztény antropológia. Amit továbbra is próbálunk megvizsgálni az az, hogy ez az antropológia hogyan viszonyul ehhez a kérdéshez. És nekem az az érzésem, hogy ez nem fog egyhamar megoldódni, mert egy olyan hagyományról van szó, amely már régóta létezik".
A dél-afrikai prelátus azt mondta: "Két dolgot teszünk. Miközben ragaszkodunk ehhez a keresztény antropológiához, keressük a módját annak, hogy az LMBTQ+ emberek otthon érezzék magukat az Egyházban".
Flores püspök a maga részéről elmondta, hogy egyházmegyéjében "az egyház szeretetmissziójának" tekinti a nehéz helyzetben lévő családok befogadását. Ezért, mint mondta, arra bátorít minden önkéntest, hogy "keressék Krisztus arcát abban, aki szenved", és hozzátette: "Nem kérdezzük meg, hogy katolikusok-e, nem kérdezzük meg, hogy keresztények-e, nem kérdezzük meg, hogy milyen politikában hisznek, nem kérdezzük meg a szexuális orientációjukat, egyszerűen csak a szenvedő Krisztust akarjuk szolgálni".
Flores püspököt arról is kérdezték, hogy a zsinat hogyan látja a latin-amerikai kultúrák szükségleteit. A püspök azt válaszolta, hogy bár nem könnyű, különösen, ha jól akarjuk csinálni, de az, hogy összehozunk különböző kultúrákat a szinodalitás egyfajta megnyilvánulása. A püspök beszélt saját, személyes tapasztalatáról is, mint aki olyan kétnyelvű családban nőtt fel, ahol nincs elválasztva egymástól a latin-amerikai és az angol-amerikai kultúra. Ez egy olyan dolog, hogy az egyik világot megpróbálják lefordítani a másikra. A fiatalok jól tudják, hogy kell ezt csinálni - mondta, hozzátéve, hogy ez előnyt jelent, különösen azok számára, akik, mint ő, határvidéken élnek. Ugyanakkor, –figyelmeztetett,– az egyház szintjén nem lehet így egyszerűsíteni, ellenkezőleg, törekedni kell arra, hogy a különböző helyi egyházak közötti strukturáltabb beszélgetések felé haladjunk.
Czerny bíboros, aki szintén "két világban élt", azt mondta, hogy az ő számára is "fordítás az élet; és a »szinodálás« talán azt is jelenti, hogy megtanulunk fordítani, még akkor is, ha nem mindkét kultúrába vagy két kultúrába születtünk bele".
Ezt követően Ruffini prefektus egy másik kérdésre válaszolva néhány módszertani pontosítást adott a kiscsoportos felszólalásokkal és az összegző dokumentumról történő szavazással kapcsolatban.
Czerny bíboros ezután egyházi rend és hivatal kapcsolatáról beszélt a felszentelt szolgálatok vonatkozásában: "Úgy gondolom, hogy az egyházi rend és a hivatal azonosítása olyasvalami, amit leküzdünk. Más szóval, úgy értelmezzük, hogy a rendek nem szükségesek minden hivatalhoz, amit eddig egy klerikus, gyakorlatilag egy hierarcha, sőt bizonyos esetekben egy bíboros vezetett".
Majd hozzátette: "Az Egyház természete nincs veszélyben, mert már most is vannak, és talán egyre inkább lesznek olyan feladatok, amiket nem bíborosokra, nem püspökökre, nem papokra bíznak.”
A média további kérdéseire válaszolva Flores püspök és Mpako érsek biztosította az újságírókat, hogy a szinódusi reflexiót nem befolyásolta külső nyomás vagy "összeesküvés": "Nem látok összeesküvést" - mondta Flores püspök. "Egyszerűen csak őszinte, szívből jövő, hűséges, jótékony beszélgetéseket hallottam, mondhatnám ... 'sub tutela Petri', Péter gondoskodása alatt. Ez nem jelent veszélyt a hitre".