Jelen összefoglaló a vaticannews.va oldalon található angol nyelvű beszámoló alapján készült.
A szerdai zsinati tájékoztatón Dr. Paolo Ruffini tájékoztatta az újságírókat, és az újságírók meghallgatják Leonardo Steiner bíborost a brazíliai Manausból, Zbigņevs Stankevičs érseket a lettországi Rigából, Pablo Virgilio David püspököt, a Fülöp-szigeteki Katolikus Püspöki Konferencia (CBCP) elnökét, valamint a 19 éves amerikai zsinati tagot, Wyatt Olivast.
Az összefoglaló dokumentumról
Dr. Ruffini, a Kommunikációs Dikasztérium prefektusa és a Tájékoztatási Bizottság elnöke elmondta, hogy a Közgyűlés végén az ezért felelős bizottság olyan összefoglaló dokumentum elkészítését tervezi, amellyel "a lehető legtöbb embernek, és különösen azoknak, akiket még nem értek el, vagy nem vontak be a szinódusi folyamatba", el lehet mondani, hogy milyen tapasztalatokat éltek meg azok, akik részt vettek a Szinóduson.
Úgy tervezik, hogy ez egy viszonylag rövid, egyszerű stílusú, átmeneti szöveg lesz majd, amely tartalmazza azokat a témákat, amelyekben konszenzus van, és azokat, amelyekben hiányzik az egyetértés, továbbá a még nyitva maradt kérdéseket, amelyeknek a mélyebb kánonjogi, teológiai és pasztorális szempontból történő vizsgálatára van szükség és amelyeket az Isten népével együtt meg kell erősíteni.
Ez nem egy végleges dokumentum lesz, és nem is ez lesz a következő gyűlés munkadokumentuma.
Imádság a migránsokért és menekültekért
Sheila Peres, a Tájékoztatási Bizottság titkára elmondta, hogy a Szinódus résztvevői meghívást kaptak, hogy a csütörtök délutáni ülés után a Szent Péter téren gyűljenek össze a Ferenc pápa által vezetett imára a migránsokért és menekültekért.
Az Amazóniai Egyház szinodális tapasztalatáról
Steiner bíboros az Amazóniai Egyház szinodális tapasztalatáról beszélt külön hangsúlyozva, hogy az egyházmegyei gyűléseken világi férfiak és nők, valamint bennszülöttek is részt vettek.
Újságírói kérdésre válaszolva a bíboros elmondta, hogy a meghallgatás segít az Egyháznak abban, hogy megértse a közösségeket és szükségleteiket, hogy szamaritánus egyház legyen, amely jelen van és irgalmas. Steiner bíboros elmondta azt is, hogy Amazóniában 70 000 őslakos van, és a különböző közösségek meghallgatása azért is fontos, mert "ők elmondják nekünk, hogyan akarnak ünnepelni, segítenek figyelembe venni a népi jámborságot; vagyis segítenek abban, hogy evangelizáló egyház legyünk.”
A Lett Egyház szinodális tapasztalatáról
Zbigņev Stankevičs rigai érsek, a Lett Püspöki Konferencia főtitkára arról beszélt, hogy a lett katolikusok (akik az ország kétmilliós lakosságának mintegy húsz százalékát képviselik) hogyan reagáltak a meghívásra, hogy vegyenek részt a szinodális folyamatban.
"Eleinte vegyes érzések voltak" - mondta, mert azok, akik hallottak a német Szinodális Útról elutasították azt, míg mások úgy gondolták, hogy ez valami nagyon hivatalos dolog lesz. De amikor a szinodális folyamat elkezdődött, ez megváltozott. Nyilvánvalóvá vált, hogy mindenkit meg kell hallgatni, nemcsak a katolikusokat, hanem más keresztényeket, más vallások képviselőit, a marginalizáltakat, sőt a nem hívőket is. És aztán megpróbálni felismerni, hogy mit akar mondani a Szentlélek ma az Egyháznak, és felébreszteni minden megkeresztelt emberben a társfelelősség érzését az egyház evangelizáló küldetéséért.
"És akkor itt van egy nagy kihívás, mindenekelőtt a püspökök, a papok képzését illetően" - mondta az érsek - "mert az ő fő feladatuk az, hogy lássák a híveket és felismerjék adottságaikat, karizmáikat".
A nők Egyházban betöltött szerepével kapcsolatban Sztankevics érsek azt mondta: "Nem szabad versenyezniük a férfiakkal, hanem fontos a komplementaritás". Megerősítette annak fontosságát, hogy a nők nagyobb teret kapjanak az Egyházban, de ennek összhangban kell lennie azzal, ami az evangéliumban és az Egyház hagyományában van.
A filippínó diaszpóra
Pablo Virgilio David kalookai püspök elmondta, hogy több millió Fülöp-szigeteki él szétszórva a világban, akik a Fülöp-szigetek lakosságának 10-15%-át teszik ki, és akiket "diaszpóra filippínóknak" neveznek.
Ferenc pápa tréfásan "a hit csempészeinek" nevezte őket - mondta a püspök. Migránsokról és munkásokról van szó, akik a gyakorlatban "vonakodó misszionáriusok" lettek, mert úgy hirdetik az evangéliumot, hogy nem képezték ki őket erre a célra, hanem egyszerűen csak a hitüket próbálják megélni.
A püspök hangsúlyozta, hogy a Szinódus ragaszkodik ahhoz, hogy méltóságában mindenki egyenlő. "Nem számít, hogy valaki bíboros, érsek, vagy bárki más, mert tudják, mi mindannyian alapjában véve tanítványok közössége vagyunk, akik egyenlőek a keresztségben."
Újságírói kérdésre válaszolva, a Fülöp-szigeteki egyház előtt álló fontos kihívásként említette a prelátus, hogy szükség van a külföldön élő hívek kísérésére, akiket "a körülmények arra kényszerítenek, hogy ahogy azt mi hívjuk »véletlen misszionáriusok« legyenek" azáltal, hogy tanúságot tesznek hitükről azokban az országokban, ahol dolgoznak.
A homoszexuális személyek befogadása
Újságírói kérdésekre válaszolva, hogy mi az egyház álláspontja az LMBTQ+ személyekkel, illetve az azonos nemű párkapcsolatban élőkkel kapcsolatban, Steiner bíboros azt válaszolta, hogy a témát az elmélkedéseken és a kiscsoportos előadásokon is megvitatták. Azonban - mondta - a zsinat közgyűlésének ezen ülésszakának nem célja, hogy végleges következtetéseket vonjon le.
A homoszexuális személyekkel kapcsolatban Sztankevics érsek felidézte Ferenc pápa lisszaboni felhívását, miszerint "todos, todos", "mindenkit, mindenkit" üdvözölni kell, és hozzátette, hogy a homoszexuális személyeket is "szeretettel, ítélkezés nélkül" kell üdvözölni. Ragaszkodott ahhoz, hogy emberi méltóságukat tiszteletben kell tartani, ahogyan azt a Katolikus Egyház Katekizmusa tanítja, és nem szabad őket igazságtalanul megkülönböztetni. Hozzátette, hogy a homoszexuális párok arra hivatottak, hogy tisztaságban éljenek, megjegyezve, hogy minden házasságon kívüli szexuális kapcsolat bűn; és hozzátette, hogy azoknak a pároknak a megáldása, akik nem fogadják el ezt az elvet, problémát jelent, mert ez a bűnben való élet megáldását jelentené.
David püspök a maga részéről megjegyezte, hogy erős a hajlam arra, hogy az embereket nemük, szexualitásuk, politikai vagy vallási hovatartozásuk alapján címkézzük fel, de Jézus minden emberre Isten gyermekeként tekintett.