„Csak azokat a könyveket szeretem,
amelynek oldalait átjárja az ég kékje.
Az a kék, amely a halál tűzpróbáját kiállta.”
(Christian Bobin)
Mit bánom én: süvölt, fecseg –
mégsem ölhet meg engemet.
Ha rángok is a félelemtől,
életem akkor sem eze dől –
ha meghalok sem függök tőletek.
Mintha egy belső párbeszéd terébe kerülnénk – a szorongattatásban felhangzó bátor kiáltásra azonnal a rettegés szava válaszol, amely kendőzetlenül mutat rá az ötvenes években nagyon is reális félelemérzés okára, a kínvallatásra:
Dehát a kín, a testi kín,
a csontszilánk –
Ki természettől távozott,
az is nyüszített, zokogott,
s vérátömlesztés-tarkitotta
foltos karját felém nyitotta –
A mondat második fele hiányzik, elhallgatásba torkoll: ha az is így félt és szenvedett, aki természetes halállal halt meg, hogy félhet és szenvedhet, akit megkínoznak és megölnek?
A belső vita megtorpan a következő versszak „mindegy” szavával, hullámai még oda-vissza csapódnak, végül pedig egy olyan zárlatba torkollnak az öngyilkosság lehetőségére tett utalással, amely a gondolatmenetnek ugyan szintézisét adja, de megnyugvást nem hoz:
Mindegy hát. Mindegy? Iszonyat,
mit az elme magára vállal:
a fent-kóválygó kínhalált
elhessegetni a halállal.
Nemes Nagy Ágnes Jegyzetek a félelemről című versét 1953-1954 folyamán írta, a Rákosi diktatúra legmélyebb bugyraiban, írói nemzedéke elhallgattatásának legsötétebb időszakában, amikor versei megjelentetésére már régóta sem esély, sem remény nem látszott. A második világháború után elinduló fiatal írónemzedéket, ahová ő is tartozott, az „újholdasok” csoportjaként említi az irodalomtörténet, 1946-ban alapított folyóiratuk, az „Újhold” után, amelynek lapengedélyét alig kétévnyi működés után bevonták. Szimbolikus a folyóirat neve, hiszen az újhold fázisában lévő hold szinte teljesen láthatatlan az égen: takarásban lévő sötét korong, amelynek csak a körvonalai fénylenek derengve.
A vers címét későbbi versesköteteiben cikluscímként is használja a szerző, ezzel is jelezve, hogy ennek a korszaknak szinte minden egyes szövege egy-egy „jegyzetnek” tekinthető a félelem és a sötétség témájához. A költemény zárójeles alcíme: (Töredék). A cím tehát azt sugallja, hogy nem „teljes egész”, még csak nem is „műalkotás” az előttünk fekvő írás – csak töredéke valaminek, csak jegyzet valamihez.
A vers öt csillaggal elválasztott részből áll, amelyek mind témájukban, mind beszédmódjukban eltérőek, mintha csak lazán kapcsolódnának egymáshoz. A versszakok mögött azonban egy határozottan meghúzott ív érezhető, amely a lélek mozgását rajzolja ki. Ez a lélek az első három szakaszban gyötrődik és vergődik – a vers felütése mintha feneketlen mélységekből kiáltaná:
A félelemtől gyötrődő lírai én a költemény minden versszakában próbál egyre nagyobb távolságot venni önmagától. A vers legelején még egyes szám első személlyel indít („Mit bánom én”), de a következő szakasz alanya („ki”) már egyes szám harmadik személyben utal önmaga helyett a kórházban szenvedő hozzátartozóra, s ez még általánosabbá válik a harmadik versszak alanyában, ami az „elme.” A második csillagot követő negyedik versszak alanya még ennél is általánosabban az „emberről” beszél, viszont a szakasz végén a „szív” említésével a félelem és a szenvedés panasza az elme síkjánál már jóval mélyebbről szólal meg:
Hogy tud reszketni, tehetetlen,
mint egy járó, húsos növény,
az ember? Hordva elfedetten,
szirmai titkos belsején,
a hajló borda-rejtekekben
a verdesőt, a reszketőt,
amellyel méri az időt,
s míg színe-fodra meg se lebben,
láthatatlanul egyre rázza,
vibráltatva a levegőt:
elfojtott szíve-dobbanása!
S a szív – néma verdesésével – választ is ad az előző versszak elmét kísértő öngyilkosság-gondolatára. Azt a választ adja, amit egy másik vers kezdősorában is olvashatunk: „Nem akarok meghalni, nem.” (Nem akarok, 1950.)
A belső párbeszéd szinte az őrületig fokozódik, és érezhető, hogy a lírai én bárhogy is próbál távolságot venni gyötrődő önmagától, és a sötét történelmi miliőtől, amiben él, mégsem nyer sem tágasabb rálátást szorongatott élethelyzetére, sem pedig vigaszt. Az elme gondolatai és érzései körébe zárul, a szív elfojtva vergődik, és nem látszik a horizont.
Ekkor azonban váratlanul valami olyasmi történik a versben, amire egyáltalán nem számítunk. A szakaszokat egymástól elválasztó csillagok már az eddigiekben is sok csöndet, elhallgatást áramoltattak a szavak közé azzal, hogy újra és újra megtorpanást hoztak, szinte megálljt parancsoltak a tehetetlenül körbe keringő gondolatok, és gyötrődő érzelmek belső hajszájában. A harmadik csillaggal azonban – a fokozhatatlan kétségbeesés mélypontján – az eddiginél is mélységesebb csönd áll be, az ezt követő negyedik szakaszban pedig egy egészen megváltozott nézőpontból szólal meg újra a lírai én:
Lélekzeni, lélekzeni.
Tágas, tavaszi alkonyat.
húsvéti-tiszta ablakon
nem torzítottan, csak a cseppnyi
üveg-fénnyel megfűszerezve,
odafestve villog az este. […]
Bérházak bolygó villanya.
Neon-plakát néz mozdulatlan.
Közöttük kicsiny ős-anya:
kovácsműhely szikrája pattan.
Tűzfal tövén guggol a viskó,
plé-ajtaja tárva a térre,
előtte szőke ló tűnődik,
fel-felparázslik nagy sörénye.
Az eddig önmagát fürkésző tekintet most kifelé fordul, és számba veszi a valóságot, ami az ablakon túl feltárul: a bérházakat, a neonplakátot, a tűzfalat, tövében a kovácsműhelyt és a szódás paripát. A városi látkép után, amelynek változatlansága, megszokottsága már önmagában is nyugalmat hoz, a tekintet még távolabb néz, még tovább emelkedik, egészen a horizontig, ahol megkapó egyszerűséggel sejlik fel maga a természet:
A parkmezőben odatűzve
még lombtalan csemete-fák.
Emeli a szemet az ág,
és akkor látja: még nincsen éjjel,
még zöld az ég, rózsás szegéllyel,
a targally vonalai ében,
ismeretlen betűket írnak,
s köztük, az ég zöld szeletében,
fent szikrázik az esti-csillag.
Az „emeli a szemet az ág” sor kétértelmű: a szem jelenti a rügyet is, amelyet a fény felé emel a fa, de jelenti az emberi szemet, tekintetet is, amelyet ugyanez a fa, ugyanez az ág ugyancsak a fényt adó égbolt felé emel. S ebből a megemelkedett nézőpontból már látszik: „még nincsen éjjel,” sőt – az alkonyodó ég a tavasz színeivel játszik: „még zöld az ég, rózsás szegéllyel.” Az ágak rajzolatának ébenfekete betűi ismeretlenek, de a természet által írt „írás” mégis vigasztaló, hiszen ha jelentése el is van rejtve, az üzenet kétségtelenül megérkezett. Nem a szavak síkján, nem a gondolatok síkján, s nem is belülről, hanem a távoli horizontról, messze „túlról.”
A versnek ebben a középső három szakaszában – amely a lélegzésre való felszólítással indít, az ablakon való kitekintéssel folytatódik, majd a fák ágain tovább emelkedve az égbolt és a fent szikrázó csillag látványával zárul – megérkezik a vigasz. Érezhető, hogy az a lélek, amely a vers első harmadában némán szenvedett, itt most végre megmozdul és levegőhöz jut. Nem véletlen, hogy a tárgyalt versszakasz első sorában a költő a „lélegezni” ige régies alakját használja, amelyen még látható, hogy a „lélek” szóból képződött: „Lélekzeni, lélekzeni.” A lélekkel az élet kap teret a beszélőben, az élet, amely – Mustó Péter atya szép szavaival – „sikerülni akar”, a legsötétebb történelmi korban, a legkétségbeejtőbb körülmények között is. Ez a mindig életirányba mozduló lélek pedig a fákat nézi, az eget nézi, s kiszabadulva a gondolatok és érzések gyötrelmes örvényéből, felülemelkedve a múló-pusztító történelmi idő kronoszán, a rügyező fák hegyén át fel az Örökkévaló nem múló, nem változó kairoszáig lát.
A beszélő megkönnyebbül ezzel a mély lélegzetvétellel, amelyben végre teret kap a lélek, s itt, a harmadik és negyedik szakasz határán valami hasonló történik, mint a zsoltároknak azon a pontján, ahol az Istenhez szóló, „mélységből kiáltó”, gyötrődő panaszfolyamot hirtelen-váratlanul felváltja a hálaadás és a Teremtő dicsérete. Megérkezik a vigasz.
Ha ez a vers zsoltár lenne, itt, ezen a ponton véget is érhetne. A Jegyzetek a félelemről című költemény azonban nem itt fejeződik be. A vigasztalás kegyelmi pillanatait újabb csillag zárja le a szöveg folyamában, s a csillagon túl a tekintet iránya ismét befelé fordul – egyelőre még csak vissza az ablaktól a lakás belső terébe, ahol észreveszi a vázában álló tulipáncsokrot. A virágok ugyanúgy a természet részei, mint kint a fák, de az ember által épített, „mesterséges” belső térbe kerülve hírnökök lesznek belőlük:
Érezhető, ahogy a figyelem, a tekintet iránya lassanként visszafordul önmagába. Újra megjelenik az egyes szám első személyű beszéd, s a gyökerükről levágott virágok múlandó, veszélyeztetett szépsége már nem kifelé mutat, hanem inkább olyan, mintha az átadott hír a hírnök utolsó kiáltása lenne. A szépség a szenvedés rétegeit tárja fel, ettől válik drámaivá az üzenet:
[…] és szépségük a késen át,
a késen át, mely nyeste őket,
a kézen át, a bolton át,
átütve milliónyi réteg
bogozhatatlan kordonát,
a szív riadt felhorkanását,
a kéz védő mozdulatát:
belecsapódik sisteregve,
vízbe a villám – két szemembe.
És bent a tulipán-csokor.
Mint kit a vihar szembe-kap,
oly csapzottak, oly borzasak,
széltépte, lázas hírnökök,
dadogják testbe-öltözött
híradásuk zilált szavát, […]
Ez a szépség már nem vigasztaló, sokkal inkább felkavaró. A haldokló tulipáncsokorban minta önmagát, mint költő-hírnököt látná a beszélő, aki még dadogja ugyan a hírt, de nem tudni, meddig teheti ezt – hiszen a gyökerekről való levágás olyan mély sérülést jelent, amit nem lehet túlélni.
A szépség múlandósága újabb fájdalom-örvényt kavar. A beszélő összeférhetetlennek látja a szépség vigaszának és a múlandóság halálos veszedelmének jelenlétét, ezért „színjátszó erkölcstelenséggel” vádolja először a virágok szülőanyját, a Földet, majd pedig a szenvedést megengedő Teremtőt:
Ne játssz velem, hiszen te szűlted
őket, féreg szülője, föld!
A te műved – nincs semmi mentség –
e színjátszó erkölcstelenség,
mely testet old és testet ölt!
S te másik fent, te hallgatag,
ezüst-küllős pillád se rebben,
úgy nézed millió fiad
hamvát szóródni a szelekben…
A vádaskodó elme nem hiszi el, nem fogadja el azt a vigaszt, amit pedig megkapott a lélek. Nem hiszi el, mert nem érti, és nem fogadja el, mert becsapva, megcsalva érzi magát.
Nemes Nagy Ágnesnek sok későbbi versében is tetten érhetjük ugyanezt a kegyelem-érkezést, amely sohasem az elmének szól, és sohasem a ráció számára teremt világosságot, hanem mindig váratlanul, meglepetésszerűen, a külső látvány, a természet síkján jelenik meg. Ez nem gondolat, még csak nem is érzés – de vigasztalás, vigasztaló jelenlét.
Az elme pedig lassan majd elengedi a magyarázat igényét. A Jegyzetek a félelemről fiatal, legfeljebb harminckét esztendős szerzője jó ötven évvel később, Filozófia és jómodor című esszéjében a következőket írja: „Rettentő igényem volna magyarázatra, értelemre. Az angyalok azt magyarázták meg nekem, hogy nincs ilyesmi, de van vigasz.”
Honnan tudta Nemes Nagy Ágnes, hogy egyszerűen csak lélegezni, „lélekzeni” kell? Bár voltak vigasztaló személyiségű mesterei és költő barátai, mint Áprily Lajos és Rónay György, a mai értelemben vett lelkivezetője biztosan nem volt – aki úgy szólt volna hozzá, ahogy legújabb könyvében Mustó Péter atya teszi: „gondolhatod nyugodtan, hogy a helyzetedben nincs, ami okot adna a bizakodásra, nincs semmi fény. Mégis gyere vissza oda, ahol az élet működésével kapcsolatba tudsz kerülni. Készíts reggelit, öntözd meg a virágot. Etesd meg a tyúkokat. Kapaszkodj az érzékszerveiddel megfogható valóságba. Lélegezz!”
A vers szerzője lelkivezetői segítség nélkül, de valahonnan – talán az angyaloktól? – mégiscsak tudta, hogy lélegezni kell, sőt: „lélekzeni.” És kitárni az ablakot, de legalábbis kinézni rajta.
És elnézni messzire, egészen odáig, ahol már „emeli a szemet az ág.”
Hernádi Mária